Klimatsmart mat

Det ingår i min livsfilosofi att äta så rent och så lokalt som möjligt. Jag försöker även att äta utifrån säsong i så stor utsträckning det går. Där har jag mer att jobba på men små steg är bättre än inga steg och jag vill inte bli helt manisk. Det jag gör är good enough <3

När det gäller att äta klimatsmart så har jag en egen tanke om det. Förutom att ta vara på säsongens råvaror försöker jag också utöka mina kunskaper om vilda ätliga växter. Det finns en hel uppsjö av ätligt i naturen om man bara tänker till och läser på lite. Det är oerhört spännande att botanisera i naturen och den egna trädgården. Jag har upptäckt att det svåra med odling är inte att så, vattna och rensa, det svåra är att ta vara på hela skörden. Men oavsett hur mycket man odlar själv eller samlar i naturen så finns för de flesta ett behov av inköp, både mat och prylar. Jag har inspirerats av permakulturens zonkarta när jag gör mina inköp. Permakulturens zoner handlar om att man planterar t.ex. örter och sådana grönsaker som används ofta nära huset eller i områden man vistas i eller passerar dagligen. På så sätt får det mera tillsyn och blir lättskött, det vi ser bryr vi oss om. Potatis eller andra grödor som vi kanske inte skördar av varje dag placeras i nästa zon lite längre bort där vi rör oss mer sällan. När jag gör mina inköp tänker jag utifrån zoner. Mina inköps zoner ser ut så här:

Zon 0. Mat (och prylar) som har producerats i min egen trädgård eller skogen runt omkring.
Zon 1. Har producerats i närmsta grannskapet, jag kan ta mig dit med cyckel (fossilfritt).
Zon 2. Har producerats inom en radie av 10 mil, jag kan själv köpa hos producenten.
Zon 3. Producerat i Sverige.
Zon 4. Importerat.

De här zonerna tycker jag hjälper mig att tänka, det blir som en prioriteringsordning. Många skulle kanske tycka att det blir krångligt eller tråkigt. Men har man väl fått in tänket så sitter det där. Jag har t.ex. inte köpt några importerade äpplen sedan jag började med mina zoner. Har jag inga äpplen själv så sneglar jag på grannens träd, de kanske har. Om inte, så får jag köpa men i fruktdisken väljer jag alltid de svenska.

Kött är en omtvistad fråga, att äta eller inte äta. Jag lägger inga värderingar i hur andra människor gör. Men själv har jag dragit ner mycket på kött. Jag köper lokalproducerat och/eller svenskt ekologiskt. Jag gillar kött men inte på bekostnad av djurens livskvalitet.



Härom dagen kom min näst äldsta dotter med hemmagjord syrénsaft, så underbart god. Nu är det verkligen hög tid att samla in försommarens blommor och primörer. Vissa sorter har tyvärr redan blommat över eller vuxit sig förstora. Men syrénerna blommar än, så passa på.

Med värme
Eivorsdotter

Kommentarer

  1. Bra jobbat och intressanta reflektioner! ! Idag förhåller sig det tyvärr tvärtom, det mesta vi köper kommer från zon 5 och få av oss tar något från zon 1. I omskriven form kan man säga kakan vi äter bakas globalt, bara garneringen produceras i lokalt. I bästa fall. Som tur är skönjer jag en förändring på bred front

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det stämmer, det är inte lätt att äta klimatsmart men förhoppningsvis ser vi snart en förändring.

      Radera

Skicka en kommentar