Minimalist javisst!

Jag tänker mycket på prylar. Vad betyder alla prylar för oss? Hur mycket energi slukar de och vad är vi villiga att offra för att äga alla dessa prylar? När jag först började rensa ut massa prylar jag inte behöver upptäckte jag vad skönt det var att rensa. Ju mer jag blev av med destu bättre mådde jag. I början handlade det mest om mig själv, jag rensade för att hitta mitt eget välmående. Men succesivt har jag fått upp ögen för hur sjukt hela vårt system är. Vi matas med reklam om prylar vi "måste" ha. Företagen, marknaden och kapitalismen har satt upp normen för vad en lyckad människa måste äga. Det handlar inte längre om vad en människa gör utan vad hon äger. Överallt ser vi bilder, reklam och budskap om hur vi ska klä oss, hur vårt hem ska se ut och vilka prylar vi måste ha för att passa in. Det som började som en personlig utrensning har nu övergått till ett kritiskt samhälleligt ställningstagande mot kapitalismen. Inget företag ska få uppmana eller tala om för mig vad jag behöver, det avgör jag. I mitt lilla hus är jag lycklig. Jag har allt jag behöver men inget mer. För varje pryl jag tar in i mitt hus ställer jag mig frågan, vilket syfte har den här? Det låter kanske hårt eller tråkigt men med syfte så menar jag inte enbart ett praktiskt syfte. En sak eller pryl kan ju också "bara" vara vacker, då fyller den syftet att göra mig glad. Mina böcker till exempel, jag älskar böcker så en bok för mig fyller syftet att göra mig glad. Så en bra sak att tänka på när man rensar är att även ställa sig frågan, vilka känslor väcker den här saken? En pryl som varken har någon funktion eller gör mig glad åker ut. För er som börjat nosa på det här med minimalism vill jag gärna tipsa om Minimalisterna, två killar som verkligen ställt om sina liv. De har både skrivit böcker och gjort en dokumentär som verkligen är sevärd.

Med Kärlek
//Eivorsdotter

Less House - More Quality Time
Less House - More Relations
Less House - More Energy
Less House - More Freedom

(Thank you my beautiful daughter for bringing sunshine in my life)

Kommentarer