Våga sticka ut

Att leva ett enklare liv handlar mycket om att ändra sina prioriteringar, fördela sin tid på ett nytt sätt och att ta vara på nuet, istället för att leva i "sennet". Det handlar också om att våga. Våga vara sann mot sig själv och våga stå emot samhällets förväntningar. Nästan omedelbart när jag flyttat hit till det lilla torpet kännde jag hur välgörande det var. Jag älskar lugnet, tystnaden och dofterna från naturen. Men den absolut vanligaste frågan jag får av människor som antingen varit här eller som på ett eller annat sätt hört att jag bor i ett litet torp, är - vad säger folk? Ja vad säger folk? Jag vet inte, men av deras rynkade näsor och skeptiska min förstår jag att de måste tycka att jag är konstig. Att våga gå emot strömmen och röra sig i perifirin av det som anses normalt kräver mod. Jag känner mig rik, jag känner doften av fuktig mossa när jag ska gå ut och kissa klockan sex på morgonen. Jag känner fingrarna nästan domna av det iskalla vattnet i kranen. Jag hugger ved med en alldeles för tung yxa och jag säger till mig själv varje dag att jag måste köpa en ny, mindre. Men jag känner mig levande. Jag är endel av livet runt omkring mig. Jag är fri för att jag vågar. Vågar välja det riktiga livet. Där det som verkligen betyder något får ta plats och det som inte betyder något på riktigt får lov att glömmas bort. Våga välja livet <3



Eivorsdotter

Kommentarer