Bokrecension - Binas Historia

Jag läser ganska mycket, både i jobbet men även privat. Så vad kan vara bättre än att försöka recensera de böcker jag läser som har någon anknytning till ett hållbart liv, ett enklare liv.

Först ut är den norka författarinnan Maja Lunde med sin bok Binas Historia, från 2015. Det är författarens första bok för vuxna men hon briljerar verkligen med sin stilsäkerhet och på det sätt hon lyckas väva ihop tre historier. Tre livsöden från tre olika tidsperioder men med huvudpersoner som ändå har något genensamt.

I den första berätttelsen får vi möta Tao som lever i distrikt 242, Shirong, Sichuan, Kina år 2098. I hennes värld har bina dött ut och vardagen präglas av hårt arbete med att handpollinera fruktträden. Varje dag är en kamp om mat och en kamp för att överleva. Efter en familjetragedi ger sig Tao iväg till Beijing för att söka svar på sina frågor.

Den andra historien tar sin utgångspunkt i nutidens USA. Vi får följa George vars familj har varit biodlare i generationer. Men som nu står på inför helt nya utmaningar i och med det första utbrottet av CCD (Colony Collapse Disorder). Bidöden är ett faktum och ingen förstår varför.

I den tredje och avslutande berättelsen får vi följa William, en ganska tragisk och bitter biolog som verkar i 1800-talets England. Han kämpar med att ta fram en ny sorts bikupa som han hoppas inte bara ska trygga familjens försörjning utan även ge honom den status inom forskningsvärlden som han själv anser sig vara värd.

I början av boken kunde jag störa mig lite på att jag upplevde meningarna något"avklippta". Men historierna är såpass intressanta att jag snart bortsåg från det. Jag tycker att författaren på ett skickligt sätt målar upp ett cenario som inte känns alls särskilt avlägset. Jag har annars svårt för framtidsböcker men den värld Maja beskriver, framför allt i delarna som utspelar sig i Kina känns inte alls som science fiction utan som en helt rimlig värld som vi närmar oss med allt snabbare steg. Bidöden (läs insektsdöden) är något vi verkligen måste ta på största allvar. Den här boken ger verkligen en insikt om hur fruktansvärt vi har behandlat vår jord. hur kunde vi inbilla oss att stora monokulturer och utsugandet av alla naturresurser skulle vara en bra idé? För den som inte är insatt i biodling ger boken även mycket fakta om bisamhällets funktion som en organism.

Summa: Helt klart läsvärd, boken får fyra jordklot av fem utav mig.

Med värme
Eivorsdotter


Kommentarer